Case: Kvinde silhouetter

For efterhånden otte-ni år siden havde jeg en periode hvor jeg eksperimenterede med hvid kulblyant på sort papir. Dengang var motiverne ofte dyr, og pointen var at blive bedre til at skildre lys og skyggevirkninger.

To af de motiver jeg dengang tegnede, var tilfældigvis kvinder – den ene med siden til og skarpt oplyst mens resten forsvandt i mørke – den anden set direkte forfra, men gennemskåret af skygger fra persienner.

Lige siden dengang har jeg tænkt, at jeg en dag ville lave en hel serie af den slags kvinde silhouetter.

Det er så endelig blevet til noget denne måned, i det format på 12 x 18 cm jeg har arbejdet meget i på det seneste, og denne gang med en hvid pastelblyant fremfor kul, da det øger kontrasten en smule.

Hver tegning er udført med udelukkende en hvid pastelblyant, der først løseligt skraverer de oplyste områder, hvorefter farven “blendes” / gnides ud, hvilket gør den mindre synlig. Denne proces gentages nogle gange, og overskydende farve fjernes med knetgummi (kunstnerviskelæder). Slutresultatet er en gradering fra hvid til sort, der giver en mere realistisk skyggevirkning. Til sidst tegnes der detaljer – stadig med den samme hvide pastelblyant – og tegningen fikseres, hvilket skal gøres forsigtigt og af flere små omgange for at farven ikke falmer for meget, hvilket hvid på sort ellers oftest gør.

Otte tegninger i alt blev det til i denne omgang.

Og samtidig har jeg fået en masse nye idéer af at lave dem:

  • En lignende serie, men af mænd
  • At omdanne enkelte tegninger til malerier i stort format (1 x 1,5 m eller lignende)
  • At skalere de oprindelige to tegninger ned fra A4 til 12 x 18 cm, så de også kan indgå

For slet ikke at tale om hvor lærerig selve processen har været. Jeg kunne faktisk se fremgang fra tegning til tegning, hvor dybden og skyggevirkningen blev bedre for hvert forsøg.

Jeg glæder mig til at få dem indrammet og hængt op side om side, så man rigtigt kan se den fulde effekt.