Case: Decay and Rebirth

Jeg har længe gået med en idé om at lave en serie af billeder, der fokuserede på døde dyr. Det skyldes dels en inspiration fra kunstneren John Olsen, som jeg var så heldig at møde under en udstilling på Fåborg Museum for et par år siden – kort tid inden han døde. Og dels skyldes det en fascination med idéen om, at døden og dekompositionsprocessen medfører nyt liv – at en faldet træ giver liv til mange nye organismer, og plads til nye træer for eksempel.

Blyant, grafitpulver og kulblyant på naturfarvet papir. A5.
Blyant, grafitpulver og kulblyant på naturfarvet papir. A5.

Jeg overvejede længe frem og tilbage, hvad der ville være den bedste metode til at behandle emnet. Jeg overvejede – og har stadig ikke opgivet tanken om – at lave papmaché-figurer, eller en blanding af akvarel med papmaché-relief.

Men i sidste ende blev jeg enig med mig selv om, at et godt sted at starte, var ved simpelthen at lave en serie af tegninger.

Formatet er A5, og papiret er naturfarvet, da det gav den mest rigtige “stemning” motiverne taget i betragtning.

Blyant, grafitpulver og kulblyant på naturfarvet papir. A5.
Blyant, grafitpulver og kulblyant på naturfarvet papir. A5.

Det bedste ved de billeder, der kom ud af disse tanker, er hvor livagtige de portrætterede dyr ser ud – på trods af at de i høj grad er døde. De har stadig personlighed. De poserer.

De minder mig faktisk om noget fra Tim Burton’s “Corpse Bride”…

Og taget i betragtning, at min idé var at portrættere hvordan døden på sin vis – ad omveje – fører til genfødsel, så er det et resultat jeg er i høj grad tilfreds med.

Blyant, grafitpulver og kulblyant på naturfarvet papir. A5.