Nyheder

Case: Kvinde silhouetter

For efterhånden otte-ni år siden havde jeg en periode hvor jeg eksperimenterede med hvid kulblyant på sort papir. Dengang var motiverne ofte dyr, og pointen var at blive bedre til at skildre lys og skyggevirkninger.

To af de motiver jeg dengang tegnede, var tilfældigvis kvinder – den ene med siden til og skarpt oplyst mens resten forsvandt i mørke – den anden set direkte forfra, men gennemskåret af skygger fra persienner.

Lige siden dengang har jeg tænkt, at jeg en dag ville lave en hel serie af den slags kvinde silhouetter.

Det er så endelig blevet til noget denne måned, i det format på 12 x 18 cm jeg har arbejdet meget i på det seneste, og denne gang med en hvid pastelblyant fremfor kul, da det øger kontrasten en smule.

Hver tegning er udført med udelukkende en hvid pastelblyant, der først løseligt skraverer de oplyste områder, hvorefter farven “blendes” / gnides ud, hvilket gør den mindre synlig. Denne proces gentages nogle gange, og overskydende farve fjernes med knetgummi (kunstnerviskelæder). Slutresultatet er en gradering fra hvid til sort, der giver en mere realistisk skyggevirkning. Til sidst tegnes der detaljer – stadig med den samme hvide pastelblyant – og tegningen fikseres, hvilket skal gøres forsigtigt og af flere små omgange for at farven ikke falmer for meget, hvilket hvid på sort ellers oftest gør.

Otte tegninger i alt blev det til i denne omgang.

Og samtidig har jeg fået en masse nye idéer af at lave dem:

  • En lignende serie, men af mænd
  • At omdanne enkelte tegninger til malerier i stort format (1 x 1,5 m eller lignende)
  • At skalere de oprindelige to tegninger ned fra A4 til 12 x 18 cm, så de også kan indgå

For slet ikke at tale om hvor lærerig selve processen har været. Jeg kunne faktisk se fremgang fra tegning til tegning, hvor dybden og skyggevirkningen blev bedre for hvert forsøg.

Jeg glæder mig til at få dem indrammet og hængt op side om side, så man rigtigt kan se den fulde effekt.

Case: Turner parafraser

J. M. W. Turner er en af de malere der har inspireret mig mest. Han har tidligere inspireret mig til en samling af digte baseret på nogle af hans malerier. Og nu har han så også formået at få inspireret mig til at lave parafraser over de af hans malerier, jeg holder mest af (hvilket er mange).

Det blev til en serie på 14 billeder i formatet 12 x 18, lavet med pastelblyant på papir. Det gav mig en god mulighed for at øve mig i brugen af mine nye Derwent pastelblyanter, samt nogle smukke æteriske og farverige motiver at arbejde med.

Her er et eksempel:

Pastelblyant på papir. 12 x 18 cm.

Hvert motiv er lavet ved at påføre flere “lag” pastelfarve, der er blevet tværet ud med papir. De lyseste farver er påført først, og de mørkere ovenpå. Dette giver den tågede effekt der kan ses i de fleste af billederne, og forhindrer desuden at de lysere farver bliver grumsede ved at komme i kontakt med de mørkere.

Til sidst er detaljer blevet tegnet ovenpå, og er ofte de eneste ting, der står skarpt.

Case: Malerier på træklodser

Jeg har længe ønsket at arbejde med træ, men ikke rigtig fundet tiden og energien til at komme i gang med at lære det. Skæbnen ville imidlertid at jeg stod med noget spærtræ tilovers efter vores renovation af førstesalen. Dette blev savet ud i kvadratiske blokke, hvorefter jeg malede dem på alle sider.

Jeg startede med at slibe hver blok, hvorefter den blev grundet med hvid maling. Derefter malede jeg et landskab hele vejen rundt. Det giver en vis (falsk) 3D effekt at der også er malet på siderne. Derudover kan man vende klodsen alt efter hvilken side man foretrækker motivet på (det varierer selvsagt en smule fra side til side).

Det, at klodsen kan stå selv, samt at den kan vendes eller drejes efter forgodtbefindende, gør disse værker til noget helt andet end de “traditionelle” malerier der skal hænge på væggen. De befinder sig snarere i en gråzone mellem skulptur og maleri.

Case: Satellitbillede i stort format

Jeg havde i lang tid drømt om at male en serie af satellitbilleder i stort format, men ikke haft hverken tid eller energi til det ved siden af mit fuldtidsjob som webudvikler.

Så i februar 2020 stod jeg og var ved at lægge sidste hånd på en kunstudstilling, hvor jeg følte at noget manglede, og blev enig med mig selv om at tiden var inde.

Det 1,8 x 1,3 meter store hørlærred forestiller Lena Deltaet, og det tog cirka tre uger at male.

Maleri: Lena Deltaet
I skyggen af min egen kreation…

Om Processen

Lærredet er et hørlærred med dobbeltkryds for at gøre det stabilt trods størrelsen.

Malingen (som der er gået store mængder til af) er primært Windsor & Newton akryl.

Første trin var at tegne motivet løseligt op, hvorefter jeg skitserede først landområderne, dernæst havet. Derefter trak jeg flodernes løb op – og malede dem over en tre-fire gange. Dernæst skulle der cirka fem lag på havet før jeg var nogenlunde tilfreds med farverne (der er brugt både ultramarin, phtalo blå og Windsor blå, med lysere blå farver iblandet). Det sidste jeg gjorde var at færdiggøre landområderne, hvilket kunne tages bid for bid, da de jo var adskilt af floderne i håndterbare sektioner. Til sidst tilføjede jeg farvekortet øverst i hjørnet for at skabe balance i motivet.

Her lægger jeg tredje lag på havområdet i toppen.

Case: To bølgemalerier

De to bølgemalerier er ikke oprindeligt lavet som et sæt – men de endte med at blive det, da de komplementerede hinanden så godt.

De er lavet med cirka et års mellemrum.

Det blå symboliserer den rene natur, fri for menneskelig indblanding. Det gule symboliserer… det stik modsatte.

Det blå blev lavet først, og da jeg så hvordan det gule endte med at blive, stod det klart at jeg var nødt til at udstille dem samlet.

Derefter lavede jeg rammer der var samme udformning, så de matchede. Rammerne blev malet så billedet blev videreført ud over rammen, som en slags “infinity pool” (nu vi er ved vand).

Bølgen Grøn

Om processen

Det blå maleri er grundet med svamp, og malet ovenpå med pensel. Den grønne “gennemsigtige” lyseffekt på bølgen er lavet ved at male vådt-i-vådt, og blande farverne direkte på lærredet. Skummet er duppet på med svamp. Og først til allersidst er afslutningen på bølgekammen, og de store dråber der sprøjter op, malet.

Det gule maleri er grundet med pensel, og rørene i baggrunden er også malet med pensel. Men bølgerne er malet med paletkniv(e), og kun jævnet lidt ud med pensel bagefter. Den turkis farve der angiver highlights på rørene er tilføjet for at skabe kontrast – og ligeledes de røde nuancer i baggrunden.

Rammerne er lavet ved at købe to kasserede svæverammer i Harald Nyborg, slibe sølv-lakken af, og grunde dem, før de blev påført akrylmaling af flere omgange – matchende farverne på lærredet.

Bølgen Gul

Case: Portræt af Jørgen

Jeg udførte dette portræt tilbage i 2014. Det var en del af et sæt, der var beregnet som julegave til et ægtepar.

Om processen

Først skitserede jeg efter et foto – relativt detaljeret. Derefter lagde jeg en gennemsigtig color wash (vandig akrylfarve) som grunder.

Processen derfra er, i mit tilfælde, at starte med den størst mulige kontrast i forhold til lys / skygge områder, og derefter nedtone indtil jeg rammer det rigtige forhold.

Det har erfaringen vist mig giver en dels mere dramatisk, og dels mere livlig effekt. Man forhindre også effektivt at farverne bliver “flade” og udvandede.

I galleriet ovenfor kan I se de forskellige stadier billedet gik igennem. Og det andet billede, det af hans kone, gik selvsagt igennem den samme tilblivelsesproces.

Case: Køkken i Søhus

Dette gamle køkken trængte til at blive shinet op. Det befinder sig i en lejlighed fra 70’erne, der endnu ikke er blevet renoveret.

En renovering af køkkenet mente ejeren ville være for dyr – så i fællesskab fandt vi et alternativ.

Før jeg gik i gang, var køkkenlågerne malet en slidt, afskallet gråblå. De blev taget ned, blev slebet og malet hvide. Jeg foreslog afsyring som et alternativ, der også kunne have virket rigtig godt.

Derefter blev der malet roser på tre af lågerne. Placeringen er valgt af hensyn til den visuelle balance. En dobbelt rose er placeret på den midterste skabslåge forneden, og en dobbelt og en rose er placeret på vægskabene – det første og det sidste.

Sammenlagt frisker det køkkenet meget op – og giver en rigtig hyggelig stemning i lokalet.

Underskabet med den dobbelte rose

Om processen

Lågerne var egentlig ikke i dårlig stand – de var bare slidte. Jeg startede med at få skrabet den gamle maling af (så vidt muligt) og slebet overfladen, for at sikre at den ny maling ville binde bedst muligt.

Derefter blev alle lågerne malet hvide, og grebene blev renset og skruet på igen.

Lågerne blev hængt på plads igen og fik tid til at hærde. Derefter skitserede jeg omridset af roserne, og fyldte ud med akrylmaling af flere omgange – hver gang lidt mere detaljeret end foregående.